Чи може роботодавець доручати роботу відсутнього працівника іншому без його згоди

У Держпраці надали роз’яснення щодо того, чи дозволяється роботодавцю перекладати обов’язки відсутнього працівника на іншого співробітника без отримання його згоди.

На будь-якій роботі можливі випадки, коли хтось з працівників тимчасово відсутній (відрядження, хвороба, відгул та ін.) і виникає потреба у передачі обов’язків відсутнього працівника на іншого співробітника. Але при цьому, виникає питання чи має право роботодавець зробити це без згоди працівника на якого передаються ці додаткові завдання.

Держпраці пояснює, що виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника – це заміна працівника, відсутнього у зв’язку з хворобою, відпусткою, відрядженням та з інших причин, коли працівник поряд зі своєю основною роботою виконує обов’язки тимчасово відсутнього працівника.

Згідно з нормами ст. 31 Кодексу законів про працю України роботодавець не має права вимагати від працівника виконання роботи не обумовленої трудовим договором. Таким чином, виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника допускається тільки за згодою працівника і на підставі видання відповідного наказу роботодавця.

Отже, роботодавець не може в односторонньому порядку прийняти рішення щодо покладання виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника на іншого співробітника, без отримання його згоди.

Однак, якщо у посадовій інструкції працівника передбачено виконання обов’язків іншого працівника на час його відсутності (взаємозаміщення), тоді такі обов’язки належать до його трудової функції і можуть покладатись та виконуватись без видання окремого наказу