У справах пов’язаних із захистом прав військовослужбовців досить часто виникає питання щодо можливості зупинення провадження, коли одна зі сторін є військовослужбовцем Збройних Сил України й не має змоги бути присутньою на засіданні.
За загальним правилом, суди мають забезпечувати оперативний та ефективний розгляд справ у розумні строки. Зупинення провадження може призводити до затягування строків розгляду та залишати учасників процесу у стані невизначеності.
Зупинення провадження означає тимчасове припинення судових дій до моменту усунення обставин, що перешкоджають розгляду справи або виконанню необхідних процесуальних дій. У разі, коли учасник судового розгляду військовослужбовець ЗСУ і не може бути присутнім на розгляді справи, то момент «усунення обставин, що перешкоджають розгляду» є відтермінованим на невизначений період часу, адже законом так і не врегульовано питання демобілізації, тобто невідомим є момент, коли учасником буде припинено службу в ЗСУ.
Підстави для зупинення провадження адміністративних справ
Підстави та порядок зупинення адміністративних справ визначені статтею 236 КАСУ. Цей перелік є вичерпним і містить як обов’язкові, так і факультативні підстави для зупинення провадження.
Зокрема, п. 5 ч.1 ст. 236 КАСУ передбачає, що суд зупиняє провадження, якщо одна зі сторін або третя особа, яка заявляє самостійні вимоги, є військовослужбовцем Збройних Сил України або іншого військового формування, що діє у воєнний стан або залучене до антитерористичної операції. Провадження адміністративної справи зупиняється до припинення участі цих осіб у складі Збройних Сил України чи інших задіяних військових формувань.
Ця норма є імперативною, тобто зобов’язує суд зупинити провадження за наявності такої обставини. При цьому, зазначена підстава пов’язана саме із фактом перебування учасника процесу у складі ЗСУ, що переведені на воєнний стан, а не просто із введенням режиму воєнного стану.
Обмежений характер норми
Норма п. 5 ч.1 ст. 236 КАСУ діє лише на час перебування сторони у складі ЗСУ або інших військових формувань. Після припинення служби підстава для зупинення провадження втрачає чинність. Таку позицію підтримує Касаційний адміністративний суд Верховного Суду, який у постанові від 25 квітня 2024 року у справі №852/2а-1/24 зазначив, що зупинення провадження повинно бути обґрунтованим.
Роль думки військовослужбовця щодо зупинення провадження
При розгляді питання про зупинення провадження суддя має враховувати думку військовослужбовця або його представника. Якщо військовослужбовець бажає, щоб справа розглядалася без його особистої присутності або за участю представника, суд не має підстав для зупинення провадження.
Мотивованість рішень про зупинення провадження у справі за участі військовослужбовців ЗСУ
Верховний Суд також наголошує на важливості оцінки доцільності й мотивованості зупинення провадження. Суди повинні зважити ймовірні наслідки зупинення провадження з урахуванням суті спірних правовідносин, щоб це не призвело до безпідставного затягування строків, що може порушити право на справедливий судовий розгляд (постанова від 1 лютого 2022 року у справі №160/12705/19). Таким чином, введення воєнного стану та формальне перебування сторони на військовій службі не є достатньою підставою для зупинення провадження в адміністративній справі. Необхідно надавати докази безпосереднього залучення особи до бойових дій, захисту національної безпеки або переведення військової частини на воєнний стан, оскільки безпідставна перерва адміністративного судочинства може порушити права учасників процесу.