Відповідно до законодавства, адміністративні органи зобов’язані гарантувати право особи на доступ до інформації, що стосується прийняття та виконання адміністративних актів.
Право на доступ до матеріалів справи закріплено у п. 3 ч. 1 ст.28 Закону України «Про адміністративну процедуру» (ЗАП). Воно передбачає можливість ознайомлення з матеріалами справи, за винятком інформації з обмеженим доступом, а також право робити копії, витяги, використовувати технічні засоби та отримувати інформацію про вчинені процедурні дії.
Такий принцип відкритості передбачає, що особа може знайомитись з усіма матеріалами своєї справи на різних стадіях її розгляду аж до моменту ухвалення остаточного рішення адміністративним органом. Принцип відкритості покликаний з одного боку – створити належні умови для захисту прав та інтересів громадян, а з іншого – підвищити ефективність адміністративного процесу.
Слід відзначити, що право на доступ до інформації в межах адміністративного розгляду мають не тільки заявники чи скаржники, а й інші особи, чиї законні інтереси можуть бути порушені внаслідок прийняття того чи іншого адміністративного акта – тобто зацікавлені особи.
Порядок доступу до матеріалів справи регулює ст. 51 Закону «Про адміністративну процедуру», яка передбачає:
- можливість ознайомлення з матеріалами як під час, так і після прийняття рішення у справі;
- надання документів для ознайомлення, як правило, у приміщенні адміністративного органу у присутності посадової особи адміноргану;
- у разі електронного провадження – забезпечення безкоштовного віддаленого доступу до матеріалів.
Разом з цим, встановлено і певні обмеження. Так, ч 2 ст.51 Закону встановлює, що документи з персональними даними, комерційною або професійною таємницею можуть бути надані лише в обсязі, необхідному для розгляду справи чи захисту прав учасників. Але це не виключає доступ до інформації по справі, просто адміногран повинен обмежити доступ тільки до захищеної інформації, надаючи доступ до решти матеріалів. Якщо обмеження доступу, які вживає адміністративний орган видаються особі безпідставними, вона може оскаржити таке рішення про обмеження доступу на підставі п. 5 ч. 3 ст. 78 Закону «Про адміністративну процедуру».
В межах розгляду адміністративної справи, в усіх випадках учасник адміністративного провадження має бути поінформований про його початок, про своє право на участь у процедурі, а також про можливість ознайомитися з матеріалами справи.