Затримання і доставлення до ТЦК та СП

Чи законне затримання і доставлення до ТЦК та СП?

Згідно абз. 2 п. 56 Постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 “Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів” національна поліція за зверненням ТЦК та СП, органів СБУ здійснює адміністративне затримання та доставлення призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Що таке адміністративне затримання?

Кодекс України про адміністративні правопорушення регулює питання адміністративного затримання. Згідно ст. 260 КУпАП у випадках, прямо передбачених законами України, з метою припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості складення його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов’язковим, забезпечення своєчасного і правильного розгляду справ та виконання постанов по справах про адміністративні правопорушення допускаються адміністративне затримання особи.

Чому ТЦК та СП уповноважені звертатись до Національної поліції для здійснення адміністративного затримання?

Згідно ст.235 КУпАП ТЦК та СП розглядають справи про такі адміністративні правопорушення:

про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію

про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності.

Згідно п.1 ч.2 ст.262 КУпАП адміністративне затримання провадиться Національною поліцією … при порушенні призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, порушенні законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

Який порядок здійснення адміністративного затримання?

Згідно п.1 ч.2 ст.262 КУпАП про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються:

дата і місце його складення;

посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол;

відомості про особу затриманого;

час і мотиви затримання.

Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим.

У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.

Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються:

родичі,

центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги (крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника)

роботодавець (на прохання).

На який строк може здійснюватись адміністративне затримання?

Згідно ст.26 КУпАП адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може тривати не більш як три години.

Ким здійснюється доставлення особи до ТЦК та СП?

Згідно п.9 ч.1 ст.23 Закону України «Про Національну поліцію» поліція відповідно до покладених на неї завдань доставляє у випадках і порядку, визначених законом, затриманих осіб, підозрюваних у вчиненні кримінального правопорушення, та осіб, які вчинили адміністративне правопорушення.

Згідно ч.3 ст.38 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» органи Національної поліції України у встановленому законом порядку зобов’язані за зверненнями ТЦК та СП, органів СБУ доставити до таких ТЦК та СП, органів СБУ осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 КУпАП.

Себто доставлення до ТЦК та СП уповноважена здійснювати Національна поліція України за зверненням ТЦК та СП.

В якому порядку здійснюється доставлення особи до ТЦК та СП?

Згідно ч. 1 ст. 259 КУпАП з метою складення протоколу про адміністративне правопорушення в разі неможливості скласти його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов’язковим, порушника може бути доставлено в поліцію, в підрозділ ВСП у ЗСУ, до територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

Чи може поліція застосувати фізичну силу для доставлення до ТКЦ та СП?

Згідно ст. 44 Закону України “Про Національну поліцію” поліцейський може застосовувати фізичну силу, у тому числі спеціальні прийоми боротьби (рукопашного бою), для забезпечення особистої безпеки або/та безпеки інших осіб, припинення правопорушення, затримання особи, яка вчинила правопорушення, якщо застосування інших поліцейських заходів не забезпечує виконання поліцейським повноважень, покладених на нього законом.

Що робити у ситуації затримання?

1. Зафіксувати дані поліцейського.

Згідно ч.3 ст.18 Закону України «Про Національну поліцію» звертаючись до особи, або у разі звернення особи до поліцейського, поліцейський зобов’язаний назвати своє прізвище, посаду, спеціальне звання та пред’явити на її вимогу службове посвідчення, надавши можливість ознайомитися з викладеною в ньому інформацією, не випускаючи його з рук.

2. Вияснити причину затримання.

Для підтвердження причини звернення співробітники поліції повинні пред’явити звернення ТКЦ та СП, що передбачено ПКМУ № 1487, в якому має вказуватись ваше прізвище. Крім того, у протоколі має вказуватись, що причиною затримання є звернення керівника ТКЦ та СП з метою затримання і доставлення громадянина, прізвище якого вказане у зверненні, до ТКЦ та СП для складання протоколу і розгляду адміністративної справи про порушення статей 210, 210-1 КУпАП. Це є єдина законна причина затримання та доставлення людини до ТКЦ та СП.

3. Вимагати складання протоколу (згідно ст.261 КУпАП).

Дивитись детальніше на каналі

Персональні консультації:  +380 66 555 10 2